ביטוח לאומי ומימוש זכויות רפואיות

ב"ל- פלוני נ' המוסד לביטוח לאומי – לקוח צעיר, בשנות הארבעים לחייו, הגיע למשרדנו, לאחר שפנייתו למוסד לביטוח לאומי, להכרה במחלתו כמחלת מקצוע (לפי סעיף 85 לחוק הביטוח הלאומי), נדחתה.

הלקוח עובד כטכנאי רנטגן בבית חולים וכתוצאה מחשיפתו לקרינה מייננת במסגרת עבודתו, חלה בסרטן בלוטות התריס. פנייה של הלקוח למוסד לביטוח לאומי לא הועילה והחלטת המוסד הייתה כי אין קשר בין מחלתו של הלקוח לתנאי עבודתו ומכאן שהמוסד דחה את התביעה.

כאשר הלקוח הגיע למשרד, הגשנו בשמו תביעה לבית הדין האזורי לעבודה בת"א, כנגד המוסד לביטוח לאומי. בתביעה טענו, על סמך מחקרים רפואיים בתחום, כי כל עוד אין רקע תורשתי של המחלה, אין סבירות שהיא תפרוץ בגיל צעיר אצל בחור בריא בדרך כלל, ללא רקע של מחלות כלשהן.

בהקשר לכך ייאמר, כי תקנה 46 לתקנות הביטוח הלאומי, מקימה "חזקת מחלת מקצוע"- לפיה מי שעובד בעבודה מסוימת מאלו המפורטות שם (טכנאי רנטגן היא אחת מהעבודות) והוא חלה במחלת הסרטן, אז חזקה היא שיש קשר סיבתי בין המחלה לבין תנאי העבודה והנטל מוטל על המוסד לביטוח לאומי להפריך זאת.

לפיכך, עתרנו בתביעה כי בית הדין יורה למוסד לביטוח לאומי להכיר במחלתו של הלקוח, כמחלת מקצוע.

בית הדין לעבודה מינה מומחה מטעמו, אשר בדק האם יש קשר סיבתי בין מחלתו של הלקוח, לבין תנאי העבודה ובעיקר החשיפה לקרינה מייננת, אשר הינה כורח של אופי עבודתו כטכנאי רנטגן.

לאחר שמומחה בית הדין קבע, כי אכן ישנו קשר סיבתי בין מחלת הסרטן אשר פקדה את הלקוח, לבין חשיפתו לקרינה מייננת כחלק אינטגרלי מעבודתו כטכנאי רנטגן, פסק בית הדין לעבודה כי דין התביעה להתקבל. לפיכך, הורה בית הדין למוסד לביטוח לאומי להכיר במחלת הלקוח, כמחלת מקצוע.

לאור פסיקת בית הדין, נאלץ המוסד לביטוח לאומי להכיר במחלת הלקוח, כמחלת מקצוע וכנפגע עבודה.

לאחר מכן, הגשנו בשמו תביעה למוסד לביטוח לאומי, לקביעת אחוזי נכות מעבודה וביקשנו כי יזמנו אותנו לוועדה רפואית לשם כך. לטופס הבקשה צירפנו מכתב נלווה ובו פירטנו את כל הליקויים והמגבלות שנוצרו למרשי, כתוצאה ישירה מהמחלה שפקדה אותו. כמו כן, התייצבנו יחד איתו בוועדה וטענו את טענותינו, לרבות טענות משפטיות, כגון החלת תקנה 15 לתקנות המוסד לביטוח לאומי, לפיה יש להגדיל את אחוזי הנכות למי שבעקבות נכותו, מוגבל בביצוע עבודתו.

סופו של דבר, הוועדה הרפואית קבעה ללקוח 100% נכות לצמיתות. לאור זאת, קיבל הלקוח מענק רטרו אקטיבית בגובה של כ-700,000 ₪ (!) וכן קצבה חודשית בסך כ-15,000 ₪ (!) לכל ימי חייו, בגין נכותו.

בהקשר לכך ייאמר, כי בניגוד לקצבת נכות כללית, בקצבת נכות מעבודה לא מקזזים מסך הקצבה, את הכנסותיו של הנכה ולכן הנכה יכול להמשיך ולעבוד ובנוסף למשכורתו, לקבל גם את מלוא הקצבה.

כמו כן, לאחר שנקבעו ללקוח 100% נכות רפואית, הגשנו בשמו תביעה למס הכנסה, על יסוד סעיף 9 (5) לפקודת מס הכנסה, המקנה פטור ממס לנכים. בהקשר לכך יצוין, כי מי שנקבעה לו נכות רפואית של למעלה מ-90% לפי חישוב מיוחד, או שהוא עיוור, זכאי לקבל פטור מתשלום מס הכנסה – הן על הכנסה מיגיעה אישית (שכר עבודה) והן על הכנסה מיגיעה פאסיבית (השכרת דירה, ריבית, דיווידנד) עד לתקרה הקבועה בפקודה.

לאחר שהגשנו את התביעה למס הכנסה, קיבל הוא הודעה מרשות המסים, כי ניתן לו פטור ממס לכל ימי חייו וכן קיבל הוא החזר מס רטרואקטיבי על התקופה שבה שילם הוא מס, חרף מחלתו (ניתן לבקש פטור ממס הכנסה עד 6 שנים אחורה).

מקרה זה מלמד, על התייצבותו האיתנה של המשרד לטובת הלקוח ועל הרצון לסייע לו, בקבלת כל הזכויות הרפואיות והממוניות המגיעות לו, בהתאם לכל דין.

 

  • תיקים בתחום משפט העבודה

תיקים בתחום משפט העבודה

סע"ש – תביעת עובד לקבלת מלוא זכויותיו הסוציאליותמה קורה במצב שבו העובד והמעביד מסכמים ביניהם, כי שכרו […]

  • תיקים בתחום המעמד האישי

תיקים בתחום המעמד האישי

תמ"ש – ביטול הסכם שאושר על ידי בית המשפטלקוחה הגיעה למשרדנו וסיפרה, כי לפני שנים אחדות, היא […]

  • תיקים בתחום המנהלי

תיקים בתחום המנהלי

עת"מ – ייצוג בעלי מוגבלויות ולקויות למידה -משרדנו הגיש עתירה מנהלית  נגד ההסתדרות הרפואית ומשרד הבריאות . המשיבה לא […]

  • תיקים בתחום הפלילי

תיקים בתחום הפלילי

עיכוב הליכיםת"פ – כתב אישום בגין איומים על בן זוג. לאחר דין ודברים עם המחלקה לעיכוב הליכים […]


יצירת קשר

טלפון: 077-9310081

עו"ד אורון סלמון: 052-4441121

עו"ד שי דקס: 052-2779805

פקס: 077-9310091

כתובת המשרד:
רחוב המלך ג'ורג' 38 ("מצודת זאב") תל אביב,
מיקוד 6329802


לשאלות, אנא מלאו ושלחו לנו את הטופס:

Page Reader Press Enter to Read Page Content Out Loud Press Enter to Pause or Restart Reading Page Content Out Loud Press Enter to Stop Reading Page Content Out Loud Screen Reader Support
Call Now Button